Elbilar kräver kärnkraft

08 april 2015

I dagens GP har jag en replik om elbilens (bristande) potential. I diskussionen om fossilfri fordonsflotta låter det ofta okomplicerat. Elbilarna har bra prestanda, solenergin blir bara billigare och billigare, men verkligheten är – som så ofta – inte riktigt så svart eller vit. Det finns mycket gråskalor.

I min replik försöker jag med några korta ord skrapa bort fernissan från de värsta förenklingarna: El måste produceras i samma stund som den konsumeras. Termodynamikens lagar gäller, vilket bland annat visar sig i usel verkningsgrad när man genererar elektricitet genom att bränna olja, uran eller pellets. I grund och botten samma problem som bensin- och diselmotorerna lider av. Att flytta problemet från bilen till kraftverket löser inga problem. Och min avsikt är att inte ljuga med statistik…

Jag är inte motståndare till alla elbilar, jag tror att sol- och vindenergi kan byggas ut, men ser inte någon möjlighet att vi i framtiden kan resa och transportera som vi är vana vid. Men det är ju ingen katastrof…

Några tidigare inlägg om elbilar och batterier:
Jag tror inte på konspirationsteorin att oljeindustrin motarbetar elbilen. En krönika om detta.
Elbilsmyter
(o)rimlighetsbedömning angående batterier

 

Roy H M Ahnell oktober 28, 2015 kl. 20:33

Nya generationen kärnkraft måste till

Stellan Tengroth oktober 29, 2015 kl. 9:33

Man forskar om ny kärnkraft, men det finns inget som säger att det kommer att vara framgångsrikt.
Så även om man skulle bortse från problemen med en dyr, avancerad och sårbar energikälla med uppenbara säkerhetsproblem är det ett litet halmstrå till hopp att detta skulle lösa något energiproblem.

Previous post:

Next post: